RECENZIE: Hendrik de Mol și Planeta de Aur (Aventurile lui Hendrik de Mol), 1, de K. J. Mecklenfeld

Hendrik de Mol și Planeta de Aur

27967127

 

Autor: K.J.Mecklenfeld
An: 2015
Editura: Univers
Gen: Middle-Grade/Fantasy/ Aventuri
Rating: 8 din 10 Pocahontas

 

Bună, cititori! Dacă citeşti aceste rânduri, vreau să îţi mulţumesc pentru şansa pe care mi-o acorzi şi să îţi spun că eşti super! Astăzi, pentru că acuşi vine 1 iunie – Ziua copilului, vin la voi cu o recomandare din genul Middle Grade (adică o carte pentru copii), dar care poate fi citită de copii de toate vârstele. Deci, dacă ai o sută treizeci şi patru virgulă cinci ani, cartea aceasta este pentru tine!

Sunteţi pregătiţi? Numa’ priviți ce poze faine i-a facut autorul!

13151612_1167767309914238_5324699461532255862_n13012876_1157805777577058_4064069620554437581_n12644941_1103060393051597_7429626392645813850_n

Vreau să vă fac cunoştinţă cu Hendrik şi a lui Planetă de Aur! Let’s do this!

 

So. Cartea despre care vorbesc azi este „Hendrik de Mol si Planeta de Aur”, de K.J. Mecklenfeld, ce subscrie genului fantasy/aventuri pentru copii, plină de peripeţii şi pufoșenii, dar şi de lecţii benefice pentru psihicul în continuă expansiune al copilului tău. Sau chiar pentru psihicul tău încărunţit de om adult! De ce nu, cartea acesta poate fi un adjuvant ce să te ajute să retrăieşti visele şi visurile copilăriei şi care să îţi dea aripi de nostalgie, ce să te poarte către trecut, în acea perioadă plină de inocență jucăuşă.

Revenind pe Planeta Realitate. Spun cu mândrie că am fost unul dintre primii oameni care au recenziat cartea pe GR, acum ceva timp, însă nu înţeleg de ce între timp mi-au fost şterse toate ratingurile pe care le acordasem în acea perioadă cărților citite. Aşa că a dispărut și recenzia veche pentru „Planeta de Aur”. Dar, pentru că este o carte care rămâne cu tine o lungă perioadă după ce ai citit-o, am zis că este timpul să-i fac una nouă, strălucitoare și completă. Haideţi să vă spun eu ce cred că face o carte pentru copii ca acesta, să fie bună şi memorabilă!

Să aveți răbdare cu mine! Am tendința de a face recenzii kilometrice cărților care mă entuziasmează!

1234628_1079477738743196_1125724206205558325_n1555591_1085479911476312_5793686955269295022_n12122522_1047651015259202_611263561818981906_n

Descriere oficială

„Poartă te frumos cu jucăriile tale, fiindcă e posibil ca într o bună zi chiar viața ta să depindă de una dintre ele.“

Hendrik de Mol nu este un băiat ca toți ceilalți. Este orfan, locuiește cu bunicul său, Martinus, într un Muzeu al Jucăriilor, nu iese niciodată din casă și nici nu merge la școală. Într o bună zi, bunicul Martinus, păstrătorul Celui Mai Important Secret din Universul Cunoscut, este răpit, iar Hendrik este transformat într o jucărie, o cârtiță de pluș. Va reuși Hendrik să își învingă teama de a ieși din casă, ba chiar mai mult, să zboare pe Planeta de Pluș, să îl elibereze pe bunicul Martinus din mâinile fiorosului Calavera, stăpân peste o armată de soldați de lemn, și să se întoarcă în siguranță pe Pământ?

Personaje

Hendrik – The „Păpușarul”

040816-jacob-tremblay-puppy_061-x9gyfv9l-_sx355_

Hilgedard – The „Prea multă presonalitate”

oilily-girls-dot-dress-mulit-color

Berend – The „Grumpy Bear”

shags_27_green__89792-1328063236-1280-1280

Despre ce e vorba în carte?

Practic, romanul ne prezintă povestea micuţului Hendrik, un tânăr orfan ce locuieşte cu misteriosul său bunic, în Muzeul Jucăriilor din Olanda. Îţi imaginezi ce combustibil pentru imaginație trebuie să fie un asemenea loc pentru un copil? Până și eu ca adult, aș petrece zile visând și explorând prețioasele exponatele adunate cu grijă de bunicul lui Hendrik!

Însă Hendrik al nostru are un impediment, care îl împiedica să descopere magia acelui univers și să-și astâmpere setea de aventură. Suferă de agorafobie sau de teama de spaţii deschise. Aşa că tânărul nostru erou nu poate părăsi casa, fără a leşina. Deci, implicit, nu poate merge la şcoală, nu poate ieși la plimbări, explora păduri sau orice altă activitate ce implică a fi fără un acoperiș deasupra capului. Şi e singur. Şi e trist. Și aș vrea să-l iau de mână și să-i spun ca totul va fi bine…

O greutate care apăsă cu putere pe umerii slabi ai unui copil, ca acesta, nu este o povară ce se poate purta ușor. Așa că Hendrik cel curajos, găsește refugiu în jucăriile lui de pluș, multicolore și multi-talentate, martori tăcuți ai unei vieți care altfel ar fi trecut neobservată.  Singurul lui prieten de bază este ursuleţul său de plus, Berend cel verde, care îi este tovarăş mustrător în năzdrăvănii, dar şi fata din vecini, Hilgedard (reală în toate privințele!) cu a sa păpuşă Wilhelmina, care îl mai vizitează din când în când în căsuța lui din copac.

Totul bine şi frumos…

Până într-o noapte, când unchiul nesuferit al lui Hendrik își face apariţia şi lucrurile o iau razna! Bananas, I’m telling you! Şi nu vorbesc doar de peștii-banană care dau sfaturi psihologice, deşi îşi fac şi ei apariţia pe acolo. Vorbesc de faptul că o păpuşă adusă de acest unchi – ce credeţi că face? Prinde viaţă şi îl răpeşte pe bunicul Martinus, fiind în căutarea unei antice tablete babiloniene, care pare a fi cheia unui puzzle la fel de vechi ca universul însuşi!

Şi aşa este iniţiată întreaga fantezie a oricărui copil, capabilă să genereze ore de visat cu ochii deschiși: ÎNTREGUL MUZEU AL JUCĂRIILOR PRINDE VIAŢĂ!

13091991_1162572687100367_8269484475008122587_n12670859_1108493829174920_1276711225567452777_n13010722_1161799853844317_2959399664810427346_n

Nu aveţi voi idee ce mult m-a bucurat scena cu pricina sau de câte ori am visat că jucăriile mele prind viaţă! Aşa că MULŢUMESC K. J. că mi-ai adus aminte de acele vremuri şi că ai născut cartea acesta, dând viaţă şi culoare unor fantezii pe care le-am neglijat. E așa ușor să uiți că ai fost copil…

Romanul continuă cu încercările lui Hendrik de aş salva bunicul din mâinile rău-păpuși-torilor. Acesta, împreună cu Hilgedard sunt transformaţi în jucării de pluș, iar împreună cu Berend, care s-a dovedit a fi mai mult decât ar fi crezut eroii noștri,  începe misiunea de salvare ce îi poartă pe căile nebănuite ale cosmosului, unde vor încerca să rezolve cel mai mare secret al creaţiei. Şi anume, să afle care este Cel Mai Important Secret din Universul Cunoscut!

HOCUS-POCUS – EȘTI DEJA CAPITVATUS!

Ceea ce urmează sunt o serie de răsturnări de situaţie amuzante, imprevizibile, personaje trăsnite şi inedite, descrieri pitoreşti, care te vor lăsa fără respiraţie. O serie de lecţii de viaţă pentru copilul tău, camuflate în haine amuzante pentru a fi mai bine întipărite în mintea fragedă. Autorul, prin povestea și personajele construite, stimulează și încurajează creativitatea, în special utilizarea ei în soluţionarea problemelor. Per total, este un roman care merită timpul investit, dar este şi o carte bună din toate prismele prin care este privită, ce merită citită, recitită şi amintită.

PS: Dacă mai aveți rocomandări de autori români de literatură pentru copii, puteți să lăsați recomandările în comentarii!

Acum, haideţi să dărmăm cartea şi să analizăm lucrurile care mi-au plăcut şi cele care au fost mai puţin plăcute! (spoiler alert: nu au fost prea multe din cele neplăcute!)

21581_1106891029335200_6509305523077692447_n12418003_1089377511086552_5964516640174345329_n12651085_1101917089832594_6340597779854256220_n

 

Ce mi-a placut?

Ca să răspund la întrebarea asta, trebuie să vă spun ce cred eu că face o carte pentru copii să fie bună din punct de vedere calitativ.

Păi, în primul rând trebuie să fie imaginativă (am I using that word right?). Adică să aibă acea senzaţie de basm, în care te pierzi şi care te vrăjeşte, purtându-te pe culmile imaginației. Trebuie să aibă descrieri exotice, cu locuri fabuloase care nu au nici o treabă cu realitatea. Trebuie să mă facă să inventezi culori, să miros sunete și să port conversații cu ființe mitologice. Și cum asta nu este destul, toate acestea trebuie scrise într-un stil cât mai puţin alambicat şi direct, astfel încât să capteze şi să menţină atenţia copiilor care,  se ştie, au un spectru al atenţiei destul de îngust. Şi don’le, autorului îi reuşeşte! K. J. a scris o carte aerisită şi uşoară că un prânz de vară, cu personaje care mai de care mai trăsnite şi inevitabil hilare. Virusuri vorbăreţe şi războinice, peşti-banană, capete de elan vorbitoare, planete din cele mai diverse, dragoni de pluș şi orice alt lucru spumos la care vă puteţi gândi.

 Asta îmi dovedeşte că autorul şi-a păstrat spiritul şi imaginaţia ludică, lucruri pe care mulţi dintre noi le pierdem odată cu stresul vieţii de zi cu zi, care ne atrage în capcana pesimismului şi a griului. Tot acel spectacol fantasmagoric din „Planeta de Aur” curge ca un izvor, chiar dacă uneori te mai lovești şi de câteva dâmburi.

10370971_789277454429894_6565247233232910445_n

Un alt lucru, pe lângă imaginaţie debordantă şi capacitatea de a te transpune pe tărâmul ei, o poveste bună trebuie să aibă şi personaje memorabile, de care te ataşezi. Motivul orfanului este destul de întâlnit în literatură, dar ceea ce-l diferenţiază pe Hendrik este acel impediment care îl izolează de restul societăţii. Agorafobia. O stare care este de obicei asociată cu o traumă psihologică majoră, nu este un motiv prea des întâlnit, iar asta mă face să-l aplaud pe K. J., pentru că a creat personaje diverse. Iar eu ca cititor caut şi susţin astfel de personaje, pentru că piaţa e deja suprasaturată de personaje cookie-cutter, care prin repetivitatea lor și prin unidimensionalitatea de care dau dovadă, mă obosesc.

Autorul a reuşit să creeze personaje cu care copii/cititorii se pot identifica şi care spun „Hei! E ok să fii diferit. E ok să fii puţin excentric. Pentru că la final, ce e în capul tău e ce te face special”. E credibil, personajul principal. Autentic în imperfecţiunea lui şi adorabil în inocenţa cu care priveşte lumea. Deci da. Aşa personaje tot să mai mai înfrumuseţeze peisajul literar.

Bravo, bravo şi toate cele!

Ce mi-a mai plăcut? Păi, faptul că romanul este construit ca un puzzle! Asta cu siguranţă o să-ţi pună mintea la contribuţie. Aaa, pardon! Vreau să spun că o să pună mintea copilului la contribuţie. Nu ca o să devii şi tu atât de implicat în poveste, încât nu o să poţi lăsa cartea departe. Nuuuuu. Deloooooc.

(sper că e clar că eram ironic. da?)

Revenind. Cartea este construită ca o înşiruire de secvenţe, fiecare capitol lăsându-te la final cu cânte o o întrebare şi cu un nou indiciu cu privire la ce se întâmplă. Te avertizez totuși! Cartea este imprevizibilă, aşa că nu te încrede prea mult în ce ţi se oferă! Se mişcă într-un ritm alert, iar în prea putinile pagini pe care le are, se întâmplă o groază de lucruri care o să îţi dea dureri de faţă de la atâta zâmbit luminos. Deşi, nu este o carte de acţiune! Cel puţin eu nu aşa am văzut-o. Eu am simţit acest roman ca o carte despre prietenie și despre cum să depășești limite atât psihice cât și fizice. O carte cu o temă morală ca și pilier principal.

12802917_1123954810962155_7089722513690330114_n13001148_1152624561428513_8752946826464781431_n13102847_1166464843377818_5033787675334532296_n

Ce nu mi-a plăcut?

Sunt puţine lucrurile care nu mi-au plăcut… Oricum, eu nu fac recenzii cărților care nu îmi plac, pentru că oricum îmi pierd timpul citindu-le. De mi-aş pierde timpul şi amintindu-mi de ele? Anyway. Deşi sunt puţine, problemele există. Dar nu sunt atât de evidente şi nici nu dăunează lecturii. Deşi am zis lucrul ăsta de multe ori în recenziile mele, promit că e adevărat! :d

Prima problemă pe care am avut-o este că, în carte, sunt utilizate cuvinte cam grele pentru copii și deși e o metodă perfectă de a îmbunătăți vocabularul celor mici,  o să te întrerupă mereu să te întrebe ce înseamnă una și alta. Eu probabil că aş fi găsit alternative pentru aceste cuvinte, dar stilul fiecăruia=decizia fiecăruia. Nu este chiar așa o mare chestie, dar am întâlnit destul de des problema acesta, aşa că am zic că trebuie să o menţionez. Pare artificial, dacă înțelegeți ce zic.

O altă problemă ce am observat-o, deşi e posibil ca de blamat să fie oboseala mea, e că și anume curgerea romanului a părut pe alocuri greoaie. Uneori am am avut impresia că frazele nu sunt chiar bine închegate. Eu caut fluiditatea. De aceea recomand începătorilor să recite ceea ce scriu, pentru a descoperi eventualele împoticniri în frazare. Nici lucrul acesta nu este evident, de aceea presupun că problema a fost mai mult din partea mea.

(eu folosesc uneori frazarea anapoda ca instrument artistic, pentru a da culoare personajelor. dar mă îndoiesc ca aici a fost întenționat. correct me if I’m wrong!)

Un alt lucru care mi-ar fi plăcut să-l văd în roman e şi mai multă dezvoltare a personajelor, în sensul că mi-aş fi dorit mai multă istorie personală, să văd mai multe laturi ale personalităţii lor. Dar fiind primul volum din serie (cred?) probabil că autorul a vrut să construiască scena, decorul, universul şi pe urmă să crească povestea intimă a personajelor împreună cu personajele. Um, în capul meu are sens ce tocmai am scris! Sper că și în capetele voastre!

Cam atât am avut „rău” de spus. Mai sunteţi aici sau aţi adormit?

12974490_1154738627883773_7407117390821353476_n10259945_1089298044427832_814328548538254267_n12650957_1106457806045189_7173163492256416277_n

Concluzie

Vreau să călătoresc şi eu printre planetele din cosmosul de pluş! Mi-a plăcut vorbăria despre spaţiu, planete şi toate lucrurile legate de univers. Pentru cei care nu mă ştiu, eu sunt îndrăgostit de acest subiect așa că acesta a fost un bonus pentru mine!

Recomand cu cel mai mare drag acestă carte, pentru că e amuzantă fără a fi o carte de umor, cel cultivat aici fiind unul infantil și inocent. Pentru că are personaje pe care vrei să le ciupești de obraji şi să le îmbrățișezi și să șe fereşti de orice e rău pe lumea asta. Pentru că îţi oferă lecţii de de viaţă, aşa cum orice carte pentru copii ar trebui să o facă şi, în încheiere, pentru că e fuuuuun!

So nuziccuvântulălapentrucăeorecenziepentrucopii fun!

Eu vă mulţumesc că aţi citit şi până data viitoare – spor la citit!

 

De unde o puteți cumpăra/ afla mai multe:

Site autor: http://www.kjmecklenfeld.nl/

Site editura: https://edituraunivers.ro/carte-pentru-copii/343-hendrik-de-mol-si-planeta-de-aur.html

https://www.goodreads.com/book/show/27967127-hendrik-de-mol-i-planeta-de-aur

DISCLAIMER: Cartea mi-a fost trimisă de autor. Acest lucru nu a influenţat recenzia în nici un fel, oricât de recunoscător i-aş fi pentru ea.

DISCLAIMER 2: Pozele aparţin autorului şi am primit permisiunea de a le utiliza în această recenzie. În mod normal nu fac așa ceva, dar cum îl urmăresc pe autor, nu am putut să nu mă îndrăgostesc de pozele pe care le face acesta.

 

3 Comments Add yours

  1. Vai de mustățile și de obrajii mei pufoși, mi-s tot roșu! Mii de mulțumiri pentru super-recenzia primului volum din Aventurile lui Hendrik de Mol!
    Am reținut ideea cuvintelor dificile (zău că m-am străduit mult să le fac potrivite pentru copii de 10 ani, dar se pare că mai am de lucru :-)) precum și cea a fluidității.
    Mă bucur și că ți-au plăcut imaginile mele – inițial am publicat de unul singur (lucru pe care îl recomand tuturor, de altfel) și am fost nevoit să mă și promovez de unul singur, obicei cu care am rămas chiar și după publicarea cărții mele de către drăguții de la Univers.
    La multe recenzii și mult succes cu toate planurile tale, Daniel! Încă o dată, mulțumesc pufos!

    Liked by 1 person

    1. La cat multe colaborări, ne doresc! Sunt asa curios sa citesc continuarea și sa vad cum ai evoluat! Și ma bucur ca ți-a plăcut recenzia!

      Liked by 2 people

Leave a Reply

