Recenzie: Provocarea (Rephelimii 1), de Simona Stoica

An: 2014
Editura: Herg Benet
Gen: Fantasy
Rating: 7.5 din 10 Pocahontas

Descriere

,, Foc și Cenușă. Lumină și Întuneric. Pasiune și Obsesie.

În străvechea cetate din Haven, Rephelimii, un grup de asasini conduși și instruiți de Azazeal Vellenhall, încearcă să împiedice declanșarea unui război cu Cele Zece Orori. Jack Harper, liderul lor, este trimis dincolo de Voal, pentru a o găsi pe nepoata lui Azazeal – tânăra Desiree, cea de a Treia Cheie a Havenului. Însă când descoperă misterele care înconjoară conacul Wolfmaner și cine e răspunzator pentru crimele săvârșite în urmă cu 150 de ani, Desiree refuză să își accepte moștenirea și să înfrunte trecutul. Jack nu are de gând să renunțe și ar face orice ca să salveze Havenul. Îi va câștiga încrederea, o va minți și o va seduce pentru a-și îndeplini misiunea.

Provocarea a fost acceptată.”

Personaje

Desiree – The Chose One

15a0a87304975e2382988bcc8e683d46

Jack Harper – The *Mi-e foame de putere, baieti*

jack
sa pun un ,,cenzurat” pe sfarcurile lui?

Sarah – The *nu le ştiu eu pe toate, dar le ştiu pe toate*

5eb8165a21f5fd5ba62f983f8ee1af40

Viola – The *got a secret, can you keep it?*

1ad4b2860cb714315e61682c098ab80d

Derek – The *iubitul de sacrificiu*

simple-look

Michael – The *sunt si eu pe aici*

tumblr_mp24kadecs1rne63mo1_500

Despre ce e vorba?

Primul volum din seria Rephelimi, împărţit în 2 subvolume, este un roman fantasy autohton, cu o puternică influenţă din genul mystery, clădit după structura clasică *hai să torturăm cititorul, dezvăluindu-i cât mai puţine informaţii, poate o ia razna până ajunge la final*. Un mix foarte uşor de digerat şi care te lasă fără unghii.

(dacă te-ai gândit şi la alea de la picioare, you’re disgusting.)

Romanul debutează cu un Prolog (de fapt, cu un poem super fain, dar trecem peste), în care este prezentat un nenea, puternic şi rău, cum abuzează emoţional o tanti, furându-i unul dintre cei doi copii, pe care îl trimite pe un alt tărâm. Motivul? E posibil ca pruncul să-i tăbăcească fundul când o să crească. Aşa, zis şi făcut. Acesta scenă se desfăşoară într-un tărâm numit The Fall Heaven, iar locuitorii lui când văd nu ştiu ce semn, spun că s-au dus dracului pe copcă. De ce? Numai Rephelimii ştiu.

Tot în acelaşi univers, acţiunea continuă cu următoarea scenă, când este introdus Jack Harper, lupul mare şi rău, unul dintre cei mai Rephelimi dintre Rephelimi, care află că există cineva mai puternic ca el. Asta se enervează, că ce, că cum, că caca. Cum e posibil aşa ceva? Să aibă cineva mai multă putere că el? Nu domn’le. Şi pe deasupra mai e şi femeie. Că să vezi. Aşa că el şi maestrul său, decid să ţină un ochi pe biata fată, să o prindă în capcana lor mişelească.

Şi ca să se întoarcă toţi feminiştii în mormânt, ce îşi propune el şi maestrul său sexist? Ca să o subjuge, este imperios necesar să o seducă. Because that always works şi pentru că femeile sunt muşte şi bărbaţii mierea.

Acum poate te întrebi ce e un Rephelim? Un Rephelim e… citeşte cartea că să afli!

Ehe, şi aşa ajungem în celălalt univers, un fel de lume reală-ireală unde se ascultă Linkin Park, iar dita’ mai conacul nu a fost prădat de hoţi. Fantasy, îţi zic eu. Aici facem cunoştinţă cu Gaşca Cangrenă, Happy Tree Friends, compusă din personajele prezentate mai sus (cu excepţia lui Harper, el e prieten doar cu puterea şi probabil cu oglinda, unde îşi zice în fiecare dimineaţă cât de puternic e). Desiree, un fel de Hermione compulsivă, cu un început de depresie şi coşmaruri aproape tangibile, decide să meargă cu gaşca în misteriosul conac Wolfmaner (pentru că o “mănâncă soarta” – nu vă aşteptaţi la recenzii prea literare din partea mea). And thats when shit is about to go down!

Odată cu intrarea pe teritorul conacului, avem parte de un periplu în ritm alert prin toate stările emoţionale posibile şi imposibile. Groază, şoc, nervi, frustrare şi toate cele. Simona reuşeşte să creeze nişte imagni foarte faine şi veridice în fantasticul lor, aruncând în feţele noastre flamande după mai mult magie, fantome, trădări, pumnale, oglinzi, lumi paralele, personaje pe care vrei să le strângi de gât, personaje pe care vrei să le strângi în braţe şi mult, mult mister. Reuşeşte să dea viaţă şi individualitate personajelor, cu nişte trăsături de caracter pe care le structurează destul de bine. Le dă curaj, dar în dozele logicii, încât să nu pară nesăbuiţi. Le dă capacitate de reacţie în faţa necunoscutului dar şi reactivitate emoţională, astfel încât să nu pară roboţei mânuiţi de gândurile ei creatoare.

Ce mi-a plăcut?

În primul mi-a plăcut mult faptul că este o serie fantasy, scrisă de un autor român, tânăr şi frumos. Am redescoperit literarura română contemporană şi iubesc să văd cum creşte acest segment sub ochii mei. Şi pe deasupra (that’s what she said – bine, bine. Nu mai fac glume din astea), mai e şi un autor de sex feminin de fantasy. Iar în Românica, nu prea avem aşa ceva. Deci susţinem şi literatură noastră şi dăm şi şanse egale sexelor. Iei.

Un alt lucru captivant la acest roman, este sistemul magic proiectat de Simona, care datorită complexităţii lui, am rugat-o să-l sintetizez pe cât posibil, pentru a nu da spoilăre.

“Ah, să văd cum. Înfruntarea principală se desfăşoară între Rephelimi şi Cele Zece Orori/Nagazi. Lumea este în echilibru prin cele 8 Elemente, care au creat şi Voalul, care desparte cele 2 lumi. Rephelimii au viziuni, ei trebuie să ucidă, altfel o persoană dragă lor o să devină următoarea victimă. Sunt 8 Rephelimi care controlează un singur Element, 3 care pot controla 4 (ei se numesc Cheile Havenului). Oricare dintre cele Zece Orori le poate controla pe toate 8, fără să îşi pună viaţă în pericol. Cam atât, restul informaţiilor sunt în Capcana şi Alegerea:)) ”

Fain, nu? Şi asta nu e nici măcar jumătate din ce e prezentat în carte!

Mi-a plăcut foarte mult faptul că romanul trece Testul Bechdel, şi sunt curios dacă intenţionat sau nu. Ce e Testul Bechdel? Îţi las un link aici, pentru că mi-e lene să explic:

Romanul este pur fantasy, şi nu aduce în discuţie feminismul, dar momentan sunt puţin obsedat de acest subiect, aşa că am ajuns să-l caut peste tot. Simona prezintă diferitele relaţii dintre femei, aşa cum ar trebui ele prezentate şi nu în raport cu bărbaţii. Deci, bravo!

De asemenea, mi-a plăcut şi faptul că personajele sunt aşa diferite între ele şi că nu au toate aceiaşi voce. Asta e o chestie incredibil de greu de scris, pentru că ai nevoie de o capacitate foarte bună de a observa oamenii. Lucru care mie, sincer, îmi lipseşte. Şi de aceea apreciez foarte mult diferenţele subtile dintre personaje, dar şi prezenţa unei evoluţii sau involuţii, după caz, a personajelor. Mai ales într-un roman fantasy, în care dezvoltarea personală a protagoniștilor este un must have!

Ce nu mi-a plăcut?

În primul rând, un lucru care este într-o oarecare măsură normal la un debutant, nu mi-a plăcut lipsa de subtilitate a limbajului. Uneori replicile par prea editate, prea studiate, astfel încât îşi pierd din subtilitate şi muzicalitate. Cred că uneori e mai bine să pui accent pe cursivitate şi fluiditate, şi nu neapărat pe conţinutul unei replici. Poate doar atunci când personajul sau contextul o cere.

Un alt lucru care l-am observat, dacă tot vorbim de subtilitate, a fost faptul că ni se prezintă prea puţin din acel sistem magic delicios. Însă asta se întâmplă doar în prima carte a primului volum, ceea ce echilibrează oarecum acest aspect. Dar, mie personal, mi-ar fi plăcut să aflu mai multe din prima, pentru că sunt o fată mare iar cărţile sunt noaptea nunţii. Uneori e confuz să afli despre anumite detalii ale magiei, dar tu fără să ai o imagine de asamblu, nu prea poţi să lipeşti piesele într-un puzzle coerent.

Mi-a plăcut mult că nu este o carte pentru proşti şi că ai nevoie de o o arecare inteligenţă ca să pui piesele cap la cap, iar autenticitatea şi naturaleţea adicentă personajelor, m-au făcut să mă ataşez foarte mult de aceste cărţi. Dar uneori îmi venea să îi bat pe protagonişti. Serios! Ştii de ce? Pentru că de multe ori treceau de la o stare la alta, în aceiaşi replică. Enervant, Simona. Foarte enervant! Chiar dacă şi asta arată cât de reale sunt personajele, eu unul fiind vinovat de acelaşi delict, nu suport să văd instabilitate constantă la unele personaje.

Also, ca fapt divers pentru puritani, cartea conţine unele greşeli care au scăpat corecturii. Mie, sincer, puţin îmi pasă, dar am zis să specific asta pentru cei cu ciuperci pe creierele alea frumoase. Şi cam astea a fost cu lucrurile care nu mi-au plăcut!

Concluzia

Astea fiind spuse, nu mai sta şi pierde vremea citind recenzii, spuse Scufiţa Roşie. Cumpără tu frumos, *dacă vrei*, romanul, că e super ieftin pe la elefanţi, librişi şi alte din astea. Eu zic că merită, pentru că m-a făcut să simt chestii, iar nu multe cărţi provoacă cutremure în piatra inimii mele. Şi e o ocazie bună să te apuci acum de serie, deoarece volumul doi tocmai a fost lansat. Ieei. Şi dacă nu mă crezi pe mine, deşi nu ştiu de ce nu ai face-o – îs absolut adorabil, îţi las linkuri mai jos cu părerile altora.

A, şi să te introci aici să îmi spui ce părere ai avut!

Ce au zis alţii?

– Mai lasă cartea aia din mâna! – mama